:  در دنیای امروز هنوز هم چک نسبت به سایر روش‌های انتقال وجوه نقدی از قبیل کارت‌های بانکی و واریزهای اینترنتی، جایگزین معتبری شناخته می‌شود.

پیش از این کارکرد اصلی نرم‌افزارهای چاپ چک ایجاد امنیت بیشتر و جلوگیری از تقلب‌های صورت گرفته بود.

اما امروزه با وجود قانون جدید تمهیداتی برای چاپ کاغذی و آنلاین چک به طور همزمان در نظر گرفته شده است.

با این وجود چرا هنوز نرم‌افزار چاپ چک حائز اهمیت است؟

آیا نرم‌افزارهای موجود چاپ‌ چک در بازار پاسخگوی همه نیازهای مشتریان خود هستند؟

ویژگی‌های مطلوب یک نرم‌افزار چاپ چک چه مواردی است؟

و در پایان نرم‌افزار چک چاپ چه قابلیت‌هایی دارد؟

در ادامه سعی می‌کنیم سوال‌های مطرح شده در بالا‌ را در مقاله‌ی پیش رو پاسخ دهیم.

مزایای نرم‌افزارهای چاپ چک

تاکنون نرم‌افزارهای متنوعی در زمینه چاپ‌ چک در کشورهای مختلف ایجاد شدند تا پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند.‌

نیازهایی از قبیل:

۱. ثبت و ضبط اطلاعات چک‌ها به طور منظم و دقیق

۲. سهولت بیشتر در ثبت اطلاعات

۳. به حداقل رساندن اشتباهات در نوشتن چک

۴. سرعت بیشتر در انجام فعالیت‌ها

اهمیت استفاده از نرم افزار چاپ چک در نظم بخشیدن به امور مالی، دقت بیشتر در ثبت اطلاعات، سرعت بخشیدن به کارها با توجه به حساسیت موجود در امور بانکی است‌.

شکاف موجود میان درخواست مشتری و نرم‌افزارهای موجود

چهار نیاز مطرح شده در بالا به عنوان نیازهای عمومی و کلی مشتریان محسوب می‌شود.

با این همه نیازها و درخواست‌های متنوع دیگری از سوی مشتریان وجود دارد که نرم‌افزارهای چاپ چک موجود در بازارهای جهانی و در بازار کشورمان هنوز موفق به پاسخگویی آنها نبوده‌اند.

هرچند بیشتر نرم افزارهای موجود چاپ چک رایگان هستند، اما به دلایلی از جمله نبود نیروی پاسخگو و پشتیبان نرم افزار، عدم اطمینان و نبود احساس امنیت، نداشتن انعطاف در برنامه‌ها در برابر نیازهای متنوع مشتریان، نبود امکان ثبت و گزارش‌گیری مداوم از اسناد مالی و دلایل بسیار دیگر، هیچ کدام نتوانستند موفق عمل کنند‌.

در ادامه به ویژگی‌های یک نرم‌افزار کارآمد در حوزه‌ی چاپ چک می‌پردازیم‌.

یک نرم‌افزار کارآمد در عرصه چاپ چک باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

۱. امکان چاپ چک به کمک پرینترهای مختلف اعم از پرینترهای لیزری، سوزنی و جوهرافشان وجود داشته‌ باشد. به عبارت دیگر نرم‌افراری کارآمد محسوب می‌شود که امکان چاپ کردن چک را با پرینترهای مختلف فراهم‌ آورد.

۲. برای مشتریان خود پشتیبانی ارائه دهد. نرم‌افزاری موفق  است که در صورت نیاز مشتری، امکان ارائه پشتیبانی وجود داشته باشد.

۳. امکان استفاده از نرم‌افزار در شبکه توسط چند کاربر به طور همزمان وجود داشته باشد. نرم‌افزارهای چاپ چکی که به همراه قفل نرم‌افزاری ارائه می‌شوند امکان نصب آنها در دفعات محدودی مقدور است. نرم‌افزاری کارآمد است که در نصب آن محدودیتی وجود نداشته باشد.

۴. نرم‌افزار چاپ چکی موفق است که نسخه‌های به روز شده‌ی آن موجود باشد. به بیان دیگر در بازاری که نیازهای مشتری مرتب متغیر است نرم‌افزاری کارآمد است که هم‌سو و هم‌جهت با مشتری، خود را به روز کند.

۵. از آنجایی که بانک‌ها قالب‌های پیش‌فرض خاصی را برای چک دارند، نرم‌افزاری موفق است که اطلاعات پیش‌فرض همه بانک‌ها را داشته باشد. همچنین، علاوه بر قالب‌های پیش‌فرض، مشتری بتواند قالب مد نظر خود را نیز تعریف کند.

۶. سایر امکاناتی از قبیل چاپ فیش‌های بانکی، ساتنا، مغایرت چک، راس گیری، صدور رسید چک، چاپ سفته و برات و تعریف چک‌های دریافتی از سوی مشتریان نیز وجود داشته باشد.

۷. امکان ثبت موجودی حساب کاربران، بایگانی اطلاعات چک‌های چاپ شده، به همراه امکان ویرایش و تغییر اطلاعات از سوی کاربر وجود داشته باشد.

۸. دارای امکان یادآور شدن موعد پرداخت چک به همراه امکان ارسال پیامک در زمان معین با متن پیش‌فرض از سوی کاربر باشد.

۹. امکان ثبت اسناد مالی (اطلاعاتی از قبیل واریز و یا برداشت وجوه از بانک یا صندوق، و یا اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و درآمدها) میسر باشد.

۱۱. امکان ضمیمه کردن چک امضا شده به برنامه وجود داشته باشد.

۱۲. و در آخر به دلیل حساسیت موجود در امور بانکی ضروری است که برنامه‌ی طراحی شده به راحتی اجرا شود و هیچ نوع ایرادی (باگ) در آن وجود نداشته باشد.

معرفی یک نرم‌افزار موفق در چاپ چک

یکی از برنامه‌های چاپ چک که در بازار و در جهت جلب رضایت مشتری موفق عمل کرده است، نرم‌افزار چک چاپ سیناپردازش است.

ویژگی‌های مطلوب یک نرم‌افزار کارآمد در عرصه‌ی چاپ چک که در قسمت قبل به آنها اشاره شد در نرم‌افزار چک چاپ سیناپردازش یک جا جمع شده‌اند.

چک‌ چاپ سیناپردازش که تاکنون در طی 17 سالی که از زمان ارائه‌ی نخستین نسخه‌اش به بازار می‌گذرد، امروزه در چهار نسخه اداری 7، اداری 8، سازمانی و خزانه داری به بازار عرضه می‌شود. تغییرات چک‌ چاپ با وجود ارائه پشتیبانی، ارتباط با مشتری و به روز شدن همگام با تغییرات قوانین بانکی، روندی پویا در بازار نرم‌افزار کشورمان را به تصویر می‌کشد.

منبع