برای بارگذاری محتوای متنی، تصویری و فیلم در اینترنت نیاز به یک فضا می باشد که به این فضا هاست می گویند. در این مطلب به سوال "هاست چیست" پاسخ می دهیم. همچنین انواع هاست را بررسی می کنیم. اگر قصد معرفی خدمات و برند خود را در فضای اینترنت را دارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را مطالعه کنید.

هاست چیست؟

هاست چیست؟ Host به معنی میزبان می باشد. به فضای که در اختیار شما قرار می گیرد تا محتوای خود را در اینترنت بارگذاری کنید هاست می گوید. 

سرور به چندین هاست تقسیم می شود و ممکن است روی هر سرور هزاران سایت میزبانی شود. نوع سروری که انتخاب می کنید. تاثیر زیادی بر دو فاکتور مهم برای سایت یعنی امنیت سایت و سرعت سایت دارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود هاست و سرور سایتتان  را آگاهانه انتخاب کنید.

 ویژگی های هاست خوب چیست ؟ 

یک هاست خوب باید ویژگی های زیر را داشته باشد.

پرسرعت باشد

همیشه در دسترس باشد

امنیت بالا

قیمت مناسب 

پشتیبانی خوب

میزان فضای کافی 

پهنای باند مناسب

انواع هاست 

هاست انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

میزبانی اشتراکی

در میزبانی اشتراکی یا همان هاست اشتراکی سرور به چندین هاست تقسیم شده و هر هاست متعلق به یک سایت است. ممکن است هزاران سایت در یک سرور میزبانی شود و بسته به هزینه ای که پرداخت می کنند از منابع(پهنای باند، رم، میزان فضا و…) سرور استفاده کنند.

در این نوع هاست به دلیل اشتراکی بودن سرور امنیت و سرعت پایین است. اگر یک سایت هک شود ممکن است کلیه سایت های که روی یک سرور میزبانی می شوند به خطر بیفتند.

هاست اشتراکی مقرون به صرفه است و بیشتر سایت های تازه تاسیس چون بازدید زیادی ندارند از این نوع هاست استفاده می کنند. قابل ذکر است پیکربندی سرور و مدیریت سرور در این نوع هاست آسان است.

سرور نیمه اختصاصی(سرور مجازی)

سرور نیمه اختصاصی یک نوع دیگر از میزبانی هاست است که در این نوع میزبانی، سرور با نرم افزار مجازی سازی مانند vmware به بخش های مجزا تقسیم می شود که مانند یک سرور مجزا نیز عمل می کند. در این نوع هاست شما سرعت و منابع بیشتری نسبت به هاست اشتراکی در اختیار دارید. 

سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی، سرور فقط به یک سایت تعلق دارد به همین دلیل از سرعت و امنیت بالاتری برخوردار است. اما این نوع هاست قیمت بالای دارد و مناسب سایت های بزرگ می باشد. در این نوع هاست کنترل کامل به سرور دارید ولی برای کنترل سرور به دانش و تخصص مدیریت سرور نیاز می باشد.

میزبانی ابری

در میزبانی ابری(cloud Hosting) چند سرور بطور مداوم کار می کنند. اگر سایت شما نیاز به منابع بیشتری داشته باشد، می تواند از منابع سرورهای که به صورت شبکه ای بهم متصل هستند استفاده کند.

در میزبانی ابری سایت همیشه در دسترس بوده ولی قیمت آن از هاست اشتراکی و سرور مجازی بیشتر می باشد. همچنین در cloud Hosting گرفتن بکاپ از سایت به دلیل پراکندگی محتوا دشوار است.

هاست وردپرس

هاست های وردپرسی توسط شرکت های هاستینگ برای سایت های وردپرسی بهینه شده اند. سایت های وردپرسی روی هاست های لینوکسی یا ویندوزی نیز پشتیبانی می شوند اما چون سایت های وردپرسی از منابع زیادی استفاده می کنند باید هاست های پرقدرت تری برای این نوع سایت ها استفاده شود. 

نتیجه گیری

در این مطلب به سوال "هاست چیست" پاسخ دادیم. همچنین انواع آن را معرفی و بررسی کردیم. اگر قصد دارید هاست بخرید بهتر است مناسب با مشخصات سایت خود و منابعی که سایت شما نیاز دارد هاست تهیه کنید. توصیه می شود هاست را از یک شرکت هاستینگ معتبر که پشتیبانی خوبی دارد تهیه کنید که اگر مشکلی پیش آمد بتوانید از آنها کمک بخواهید.